Techniki medytacyjne

Zanim przejdziemy do technik medytacyjnych, zacznijmy od tego czym jest medytacja.

Jest to pewnego rodzaju uważność skierowana do wnętrza, to wyciszenie galopujących myśli. Medytacja to droga. To droga odpuszczenia i odnalezienia wewnętrznego spokoju, to akceptacja. Medytacja pozwala nam być samym ze sobą. 

Myślący mózg 

Każdego dnia w naszej głowie pojawia się 70 000 myśli. 

Ilość informacji, która dociera do naszego mózgu to około 100 megabajtów na sekundę. Najmniejsza prędkość, z jaką podróżuje informacja w mózgu, to 416 km/h. 

To ogromny natłok myśli, który powoduje różnego rodzaju schorzenia. 

 Mózg pracuje najefektywniej w czasie snu i zajmuje się segregacją informacji zebranych podczas dnia. 

Myśli mogą być dla nas wsparciem lub mogą wpłynąć na obniżenie naszego samopoczucia. Warto zwracać uwagę, jakie myśli każdego dnia nam towarzyszą i dostrzegać te, które są dla nas zdrowym pokarmem, a które zawierają niebezpieczne toksyny. 

Praca z myślami zaczyna się od momentu próby uchwycenia danej myśli i tu przydatne jest praktykowanie medytacji.   

Praktykowanie 

Początki medytowania mogą być trudne i wymagają ogromnego i świadomego wysiłku. 

Aby utrzymać koncentrację na motywację, warto postawić sobie cel jaki wiążemy z medytacją. Ułatwi nam to skierowanie naszego wysiłku we właściwą stronę. 

Medytacja ma za zadanie osiągnięcie kojącej ciszy, uspokojenia i przyczynia się do stworzenia przejrzystości w umyśle. W trakcie medytacji odkładamy na bok cały bagaż, który nam towarzyszy każdego dnia. Dążymy do tego aby żadna myśl, żadne wspomnienie, żadne przypuszczenie co do przyszłości nie docierało do naszego umysłu. Odpuszczamy sobie, swobodnie puszczamy odciążając nasze myśli i ciało. A to może doprowadzić nas do głębokich stanów medytacyjnych. Ważne jest zbudowanie mocnych fundamentów od samego początku medytowania. Im stabilniejsze podstawy, tym mocniejsza uważność na obecnej chwili i głębsze odczucie spokoju. Praktykowanie medytacji prowadzi do zdrowia, wspiera pogodę ducha i wpływa na lepsze rozumienia świata.

3 podstawowe techniki medytacyjne  

Medytacja na dźwięk 

Według niektórych źródeł jest to najprostsza technika dla początkujących. Wystarczy usiąść w ciszy i zacząć wsłuchiwać się w dźwięki dobiegające z zewnątrz. Technika ta uczy uważności, pogłębia ją. Jesteśmy w stanie dostrzec mnogość dźwięków dobiegających do nas z otaczającego nas świata.  

Medytacja na obiekt 

Kolejną formą medytacji jest skupienie się na obiekcie. Skupienie na jednej rzeczy pozwala odciążyć umysł i zdjąć z niego ciężar nałożony przez codzienne zmartwienia i przemyślenia. Wskazane jest aby obiekt był ciemny, tak by łatwo było na nim skupić wzrok. Najlepiej, aby  był umiejscowiony w pobliżu. 

Medytacja na oddech

Jest to jedna z najstarszych i najbardziej podstawowych technik medytacji. Należy oddychać swobodnie i skupić się na powietrzu wpływającym i wypływającym przez nos (wdycham spokój, wydycham napięcie). Prawidłowy, głęboki oddech nie jest umiejętnością, z którą się rodzimy. Mężczyźni w naturalny sposób oddychają przeponą, kobiety muszą się tego nauczyć. Głęboki i świadomy oddech stosowany w medytacji, to oddech do przepony. 

Dwie pierwsze techniki wymagają od nas świadomego wyboru miejsca, gdzie będziemy medytować. Natomiast technika oddechowa, gdy już mamy zbudowane solidne fundamenty, może być praktykowana przez nas zawsze i wszędzie. Również podczas Floatingu w Warszawie :).

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Polityka prywatności, RODO

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close