fbpx

Wrzucam zdjęcie na fb. Po kilku minutach buczy telefon. O, powiadomienie, sprawdzę, a co tam…. Polubienie, uśmieszek, wiadomość. Po godzinie łapię się, na tym, że nadal siedzę i przeglądam „tablicę”, a przecież miałem robić coś zupełnie innego… tylko co to ja miałem zrobić? Już nie pamiętam. Uwaga uciekła i prędko nie wróci.

Znasz to?

Albo to? Siedzę mega skupiony. Mam super pomysł. Zaraz go opracuję, zrealizuję, będzie petarda. I naglę słyszę w radio „piorunującą” wiadomość. Moje myśli podążają za głosem lektora. Ja właściwie się z nim nie zgadzam. Mam zupełnie inne zdanie na ten temat. I w myślach już argumentuję mój punkt widzenia. Ale zaraz. Przecież byłem zajęty czymś zupełnie innym. Mój zapał gdzieś uleciał. Właściwie to już mi się nie chce nad tym siedzieć dłużej. Motywacja wraz z energią uleciała.

Ile razy miałeś wskoczyć tylko na chwilę na FB, albo sprawdzić tylko jedną rzecz w Internecie, a „chwilę” potem zorientowałeś się, że mija kolejna godzina błądzenia w sieci?

Czy łatwo Ci wybić się z rytmu, stracić koncentrację i uwagę? Żyjesz w natłoku rozpraszających myśli i zdarzeń? Jak więc możesz utrzymać koncentrację nad swoim zadaniem? Jak nie dać się rozproszyć?

Oto kilka wskazówek jak się nie rozpraszać i utrzymać koncentrację na zadaniu na dłużej:

  1. Zadbaj o sen, jedzenie i ruch.

Pozornie nie mają nic wspólnego z koncentracją, a jednak. Okazuje się, że mózg koncentrując się zużywa baardzo dużo energii. Dlatego pierwszym podstawowym zadaniem jest dostarczyć wystarczająca ilość poełnowartościowego pożywienia, zadbać o wysokojakościową regenerację oraz dotlenić mózg w trakcie np. ćwiczeń fizycznych.

  1. Zrób listę genialnych pomysłów… na potem.

Jeśli w trakcie pracy nad zadaniem wpadnie Ci do głowy kolejny wspaniały pomysł – zapisz go, a potem od razu wróć do swojego zajęcia. Listą zajmiesz się w odpowiednim czasie.

  1. Przełącz się w tryb „nie przeszkadzać”.

Jeśli nie jesteś w stanie powstrzymać się przez rozproszeniem, powstrzymaj rozpraszacze. Wyłącz telefon, a przynajmniej powiadomienia. Przełącz się w tryb offline, jeśli nie potrzebujesz internetu do bieżącego zadania. Zamknij zbędne strony i program pocztowy. Wystarczy 30-40 min. Potem wszystko nadrobisz, przeczytasz powiadomienia, odpowiesz na maile.

4. Unikaj „kiedyś to zrobię”.

Wyznacz sobie konkretny termin realizacji zadania. Najlepiej niezbyt odległy. Niewielka presja czasu działa motywująco. Ale uwaga. Nie zostawiaj na ostatnią chwilę, bo zbyt wielka presja może stać się kolejnym rozpraszaczem.

5. Dawaj znaki ostrzegawcze.

Umów się z osobami w twoim otoczeniu, na sygnały, które informują o twoim skupieniu nad zadaniem. Ustal zasadę nie przeszkadzania i wzajemnie jej przestrzegaj.

6. Przestań się martwić.

Zmartwienie, niepokój, lęk, stres – to niezwykle silne rozpraszacze, które źródło mają wewnątrz nas. Dopóki nie zadbasz o swój spokój ducha, umysł nie będzie mógł w pełni skoncentrować się na zadaniu. Pogadaj z przyjacielem, zrelaksuj się, odstresuj, wtedy będziesz w stanie skupić się na dłużej. Nie zapominaj, że istnie floating i jest niezastąpiony w walce ze stresem.

7. Pracuj w blokach nieprzerwanego skupienia.

Wystarczy 20 min (do godziny) w skupieniu, aby zrobić znacznie więcej niż przez pół dnia w ciągłym rozproszeniu. Wykorzystując powyższe podpowiedzi z pewnością uda ci się odciąć od większości przeskadzaczy i popracować kilkanaście minut nierozproszonej uwadze. Po każdym takim bloku skupienia należy ci się przerwa co najmniej 10 min. Myśl o przerwie dodatkowo pomaga nie zwracać uwagi na rozpraszacze, bo już w przerwie będziesz mógł zająć się czym tylko zechcesz.

Gdyby jednak, po zastosowaniu wszystkich sposobów, natłok myśli i zdarzeń nie dawał się okiełznać, zawsze możesz wspomóc swoją koncentrację przychodząc na floating. 🙂 Tutaj znajdziesz termin dla siebie .

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Polityka prywatności, RODO

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close