fbpx

Stres jest częstym towarzyszem ludzi w XXI wieku. Można go “spotkać” na każdym kroku. Nie ma znaczenia w jakim wieku jesteś, jaki zawód wykonujesz. Jesteśmy na niego podatni. Do wszystkiego przywiązujemy wagę, a to ma wpływ na poziom odczuwanego stresu.

Kiedy masz 7 lat, przywiązujesz wagę między innymi do:

  • czy Adaś lub Zosia będą się z nami chcieli bawić?
  • czy podzielą się z nami zabawkami?
  • czy Pani Ania (nauczycielka) mnie lubi?

Kiedy jesteś starszy, Twoją głowę zaprzątają inne problemy?

  • co myśli na nasz temat druga osoba?
  • czy przełożony nas lubi?
  • czy dostanę tą pracę?
  • czy starczy mi na spłatę kredytu?
  • czy będzie mnie stać na wymarzone wakacje?

Na szczęście jesteśmy bardziej świadomi istniejących możliwości radzenia sobie ze stresem i korzystamy z różnych technik antystresowych.

Poniżej najczęściej wybierane techniki antystresowe:

  1. aromaterapia – to relaksacja z zastosowaniem zapachu. Technika ta pozwala nawiązać Nam kontakt z własnym oddechem, wyciszając go i przekształcając negatywne emocje w emocje pozytywne. Stosowanie tej techniki i jej powodzenie wynika z powiązania zmysłu powonienia z tą częścią mózgu, która odpowiada za emocje. W technice tej możesz wykorzystać świecę zapachową lub ulubiony olejek zapachowy. Poszukaj sobie spokojnego, cichego miejsca. Usiądź lub się połóż. Zapal świecę. Zamknij oczy. Poczuj ten zapach. Zobacz jak zapach wpływa na Twoje emocje, jak je wycisza i uspokaja.
  1. muzykoterapia – to relaksacja dźwiękiem. Stosowanie jej pozwala wyciszyć towarzyszące nam emocje, pozwala zaznać odczuwalną ulgę. Znajdź sobie wygodne miejsce. Usiądź lub połóż się. Zadbaj o ciszę wokół. Włącz ulubioną muzykę, która ukoi Twoje zmysły. Zamknij oczy, wsłuchaj się w jej dźwięki. Wystarczy 20 minut sam na sam z muzyką.
  1. reframing (“przeramowanie” sytuacji) – technika ta polega na zmianie kontekstu sytuacji, która nas stresuje. Istnieją dwa kierunki reframingu, którymi można się kierować stosując przeramowanie. Zmiana znaczenia lub kontekstu danego zachowania. Zmiana znaczenia polega na znalezieniu innego znaczenia dla danego zachowania (np. strachu przed pająkami). Zmiana kontekstu oznacza, że dokładnie to samo zachowanie i sposób działania może nie sprawdzić się w danej sytuacji, jednak w jakimś innym kontekście może okazać się całkiem przydatne i użyteczne.
  1. choreoterapia – to relaksacja tańcem. Technika ta, to praca z ciałem. Poprzez ruch ciała, podąża ono za rytmem muzyki. Ciało scala się z dźwiękami relaksującej muzyki. Improwizuj, pozwól aby Twoje ruchy nie były niczym ograniczone. Zamknij oczy i daj się porwać muzyce.
  1. relaksacja – to technika, której celem jest pozbycie się napięć odczuwalnych w ciele i umyśle. Dzięki stosowaniu tej techniki uzyskasz wewnętrzną równowagę, poprzez wykonywanie prostych ćwiczeń. Wystarczy napinać i rozluźniać mięśnie.
  1. aktywność fizyczna – wysiłek fizyczny powodujący spalanie lub wydalanie niekorzystnych substancji powstających podczas stresu (kortyzolu). Technika ta oprócz usunięcia stresu z organizmu, wpływa również na odkrycie kreatywnych pomysłów. Najbardziej popularnymi aktywnościami są: bieganie, pływanie, siłownia.
  1. techniki medytacyjne – mogą pomóc złagodzić psychologiczne obciążenia (np. lęk, depresję). Medytacja polega na ćwiczeniu umysłu lub wprowadzaniu się w odmienny stan świadomości dla uzyskania dobroczynnego skutku (wyciszenie się, odzyskanie spokoju). To koncentracja uwagi na określonym zadaniu umysłowym, np. liczenie wdechów i wydechów.
  1. wizualizacja – Techniki wizualizacyjne mają na celu przede wszystkim psychiczne odcięcie się od sytuacji, która powoduje stres. Chodzi o to, aby w takim nieprzyjemnym momencie wyobrazić sobie, że zarzuca się na siebie ochronny płaszcz w ulubionym kolorze, trzyma się ogromną, twardą tarczę broniącą przed złymi wpływami z zewnątrz albo zamyka się w przezroczystej bańce lub bezpiecznym kokonie. Wybór odnośnie tego, co będzie stanowiło Twoją ochronę, należy tylko do Ciebie i Twojej wyobraźni oczywiście.
  1. masaż – Jest to relaksacja poprzez dotyk, koi zmysły, relaksuje ciało i duszę. Tego typu terapia jest bardzo skuteczna, gdyż wymaga jedynie naszego skupienia na dotyku i odbiorze przyjemnych bodźców, jednocześnie pozwala na całkowite wyłączenie, oderwanie od stresującej rzeczywistości. Technika ta jest wręcz idealna dla kinestetyków.
  1. przebywanie na łonie natury – ta technika świetnie wycisza. Telefon zostaw w niedostępnym dla siebie miejscu. Spaceru po lesie, zaprzyjaźnij się z przyrodą. Odseparuj się od chaosu panującego w miastach.
  1. krzyk – jest to bardzo prosta technika, która wymaga znalezienia odosobnionego miejsca. Wraz z krzykiem usuwasz wszelkie napięcia w ciele. Wypuszczasz stres na zewnątrz.
  1. biofeedback – biologiczne sprzężenie zwrotne. Za pomocą biologicznych wskaźników obserwujemy jak zmienia się nasz stan emocjonalny. Ta metoda terapeutyczna jest nieinwazyjna, polega na nauczeniu mózgu samokontroli za pomocą modyfikacji fal mózgowych.

Ja do powyższych technik, dodam jeszcze jedną, z której bardzo lubię korzystać. To

seanse floatingowe, o których możesz poczytać w artykule “Floating”.

Nie wiesz, która z technik jest dla Ciebie?

Przetestuj wszystkie i sprawdź, z którą czujesz się najlepiej. Zacznij od umówienia się na floating.

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Polityka prywatności, RODO

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close